JUGUEM? GAMIFICACIÓ O COM DIVERTIR-SE APRENENT!

Comparteix el recurs
Juguem? Gamificació o com divertir-se aprenent.

Recordes com vas aprendre a dir les teves primeres paraules? A sumar o dividir? I a dibuixar? Segurament, les respostes variaran segons la teva edat, gènere, entorn socioeconòmic o familiar, però totes tindran en comú un aspecte: el joc!

Diversos estudis científics coincideixen que a partir dels 6-7 anys, les nenes i nens ja compten amb un cervell prou madur per a gaudir aprenent i que a partir dels 20 anys comencem a perdre connexions neuronals, és per això que aprendre coses noves ens costa cada cop més. Els jocs físics i intel·lectuals, les experiències, les imatges o els relats són eines que s’apliquen recurrentment en les formacions infantils i juvenils com a mètode per donar nova informació i assentar coneixements. Com a nens i nenes jugar ens ajuda a desenvolupar aspectes motrius i intel·lectuals, i també a relacionar-nos i crear vincles.

Si això és cert, per què deixem de jugar quan arribem a l’edat adulta? Cal que una formació sigui magistral i ‘sessuda’ per ser considerada com valuosa? Per transmetre més i millor els aprenentatges?

Si estàs llegint aquest blog, ja saps que la resposta és NO!!! La ludificació (també anomenada gamificació) introdueix elements de joc que estimulen no només l’interès per l’activitat, sinó també la curiositat, la creativitat i la interacció social i, per tant, l’aprenentatge. Aquesta estimulació mental, interrelacional i de divertiment, també és vàlida per les persones adultes i per continguts ‘seriosos’. A totes ens agrada jugar!

Per exemple, si haguessis de triar entre fer una formació amb una classe magistral de 3 hores o un scape room de la mateixa durada, què escolliries? I si et dic que aprendràs el mateix contingut i retindràs més la informació fent el scape room? Si has escollit jugar, la bona notícia és que cada cop més formacions inclouen elements de gamificació per facilitar l’aprenentatge significatiu de diferents matèries. La introducció de jocs de preguntes-respostes al final d’una formació mitjançant eines digitals com Kazoot o Metimeter fa que les persones assistents estiguin més atentes i que validin la integració de coneixements tot jugant individualment o en equip.

Però què és exactament la gamificació? Segons el guru de la gamificació Yu-kai Chou és el fet d’introduir jocs o elements de joc dins d’una activitat no relacionada pròpiament amb un joc, com pot ser una formació. Per tal que aquesta sigui més efectiva i tingui més impacte, s’ha de complir amb l’Octalisys Framework

  1. Significat èpic del joc – hi ha d’haver un relat que motivi i sigui èpic
  2. Creativitat per assolir els resultats i objectius del joc
  3. Realització i apoderament de la persona participant a través del joc
  4. Influència social i afinitat – la persona ha de sentir que ha desenvolupat alguna habilitat relacional i social (softskills)
  5. Propietat i pertinença – formar part d’un grup i/oapropiar-se del relat com a propi i significatiu per a la persona o el grup
  6. Mancança i impaciència – ha d’haverun premi o un guany fictici per motivar la participació individual o col·lectiva
  7. Impredictible i que generi curiositat – s’ha de guardar un efecte sorpresa pel final
  8. Sentiment de pèrdua – per fomentar la participació activa

Aquests 8 principis han d’estar presents en tot element lúdic que incorporem a les formacions i tindran més o menys pes segons l’audiència que tinguem i del propòsit pedagògic que vulguem assolir. Així, si volem aprendre a definir i estudiar el nostre públic objectiu dins d’un grup de treball d’una mateixa empresa, voldrem que la reflexió sigui conjunta i a la vegada autònoma, fomentarem més el relat èpic, la pertinença i influència social i l’apoderament de la persona sense deixar de banda assolir objectius i fer que el joc sigui sorprenent. El nostre joc haurà de tenir doncs elements d’observació conjunta, discussió i presa de decisions i elaboració d’estratègia pel que un videojoc com SIMS ens podria ajudar a crear una societat fictícia on observar les nostres buyer persona interactuar per fixar millor el nostre públic.

A FACTO treballem cada dia per fer les nostres formacions més efectives, pràctiques i divertides. Per això, les nostres formacions ja inclouen elements dinàmics i fomenten el joc amb elements com Kahoot o Mentimeter i l’anàlisi de casos reals. Volem seguir millorant i fer que aprendre continuï essent tan divertit com quan érem petites. Juguem?

Si voleu més informació ens podeu contactar a través del nostre canal habitual info@facto.cat.

 

Vols subscriure’t al nostre butlletí?

Compartirem amb tu notícies del sector de l’ESS, actes, les nostres formacions i molt més!

Recursos relacionats